Culori din natură

 

Proiect finanțat de: Fondul Științescu prin Fundația Comunitară Mureș

Beneficiari: Școala primară Cașva, clasele 0-4

Coordonatori proiect: Andra-Octavia Roman (Asociația pentru Știință și Cercetare), Matei Elena (profesor și coordonator implementare) și Chirteș Denisa (profesor)

Natura e o impresionantă și nemărginită sursă de culori. Ne ”jucăm” prin experimentare cu descoperirea culorilor naturii. După introducerea în siguranța în laborator și cum se utilizează diferitele recipiente și unelte de laborator, dăm viață plantelor din semințe, folosind cutii Petri, vată și apă sau sol în mici recipiente. Descoperim viața și culoarea verde a plantelor. În următoarea lună, înțelegem cum plantele își schimbă culorile, cum varza roșie nu e doar o varză, ci o mulțime de compuși pe care planta îi produce și îi poate schimba. Substanța activă din varză va permite schimbarea culorilor în funcție de interacțiunea cu alte substanțe cu un pH diferit. Elevii vor experimenta cu diferite substanțe efectul lor asupra sucului de varză roșie. Benzile de pH le vor confirma și mai precis descoperirile. Acest experiment le va permite să își dea drumul creativității și să testeze variate alte substanțe (cum ar fi apa, Coca-Cola sau alte băuturi la îndemână). Alte mini experimente îi vor ajuta să înțeleagă cum circulă culorile în plante și ce poate determina distribuția lor. În februarie urmează întâlnirea cu cercetători ai UMFST, iar în aprilie vizita la muzeu, unde ne propunem să le oferim un tur inedit alături de muzeografii muzeului. Luna martie o lăsăm de asemenea experimentării: elevii vor extrage clorofila din diferite plante, inclusiv cele germinate în decembrie, de culori diferite și o vor migra pe foi absorbante specifice. Clorofila se va extrage folosind mortar și pistil. Ei vor face observații pe baza eperimentelor. În plus, vor modela din plastelină diferitele fructe, în diferite culori. La finalul diferitelor experimente, voluntarii le vor propune fișe de lucru, în care își vor nota observațiile și detaliile despre experimente asemenea unui cercetător în adevăratul sens al cuvântului.

Primele zile ale proiectului au început cu emoții, cu despachetat multe colete ajunse rând pe rând cu toate cele trebuincioase. Mare curiozitate a fost să afle cei mici, dar și cei mari ce se ascunde printre cutii. Imediat ce au primit cele necesare, micii exploratori s-au apucat de lucru. 

De cu zori, supravegheați de către cadrele didactice, Elena și Denisa, elevii noștri s-au apucat de pregătit, de pus pământ și vată în cutii și ghivece. De aici doar un pas a mai fost până la a pune semințele la germinat. 

Nu mică ne-a fost surprinderea să vedem că micii noștri cercetători nu se lasă ușor convinși de proiectul nostru și din încântarea lor s-a născut un adevărat laborator-seră ȘtiințescuDin încântarea lor au apărut și multe, multe alte plante la germinat. Fiecare și-a adus semințe în plus de acasă, doar să vadă dacă e chiar adevărat că toate vor germina.

 Și nu oricum, ci doar folosind puțină vată de bumbac și apă. Apropo, știai că un astfel de sistem e similar cu unul hidroponic? Sistemele hidroponice permit plantelor să crească fără substratul clasic – de pământ – și cu resurse mult mai puține. 

După doar 18 zile, toate semințele au început să germineze și pe lângă primele cotiledoane, unele au început chiar să aibă primele frunze. 

După ce plantele au. ajuns la mărimea potrivită, la aproximativ o lună de când au fost plantate semințele, elevii au. trecut la următorul pas. Au ales plante de culori diferite, le-au tăiat tulpinile cu frunze, cotiledoane și hipocotil și le-au pus în mojar. Echipați cu mănuși, harnicele mâini au mojarat de zor pentru a face o pastă din ceea ce la început au fost plante. Apoi, sucul produs (credem că deja v-ați prins ce e de fapt), a fost încet pus în micile tuburi Eppendorf. După cum puteți observa în imaginile de mai jos, unele tuburi au fost roșii și altele au fost verzi. De la ce plante credeți că am extras cel mai mult pigment roșu? 

p.s. vă dăm noi un indiciu, e o plantă de la care folosim ceea ce e în pământ și daaaa, e chiar roșie. Și pssst, nu e varză roșie, e altceva. 

Ce s-a întâmplat mai departe? Au adăugat niște șervețele care au lăsat pigmenții să difuzeze prin hârtie și astfel, au distribuit și separat diferiții pigmenți clorofilieni. (psst, oare mai țineți minte de clorofila A și B? De carotenii de la morcovi? Cam despre aceasta au observat copiii.)